پروژه مبدلهای کاهش ساختار یافته در درایو موتور BLDC سه فاز در این گزارش به بررسی ویژگیها و عملکرد انواع اینورترهای الکترونیک قدرت بـا سـاختار کـاهش یافتـه مورد استفاده در درایو الکتریکی موتورهای BLDC پرداخته می شود.
ابتدا انواع اینورترهای با ساختار کاهش یافته نیم موج شامل اینورترهای C-Dump ،Split Supplyو نیم موج با ولتاژ با لینک dcمتغیر مـورد بررسـی قرار می گیرند و عملکرد و ویژگیهای هر یک تحلیل می شوند. این اینورترها بیشتر در کاربردهای توان پائین مورد استفاده قرار می گیرند.
در ادامه به بررسی اینورتر تمام موج با ساختار کـاهش یافتـه اینـورتر ۴ سـوئیچه پرداختـه مـی شـود. مودهای مختلف کاری این اینورتر مورد بحث قرار می گیرد و مشکلات مترتب بر آن بیان مـی شـوند. نشـان داده می شود که در صورت استفاده از الگوریتم کنترلی مناسب، عملکرد موتور هماننـد مـوقعی اسـت کـه از اینورتر ۶سوئیچه استفاده می شود.
همچنین اثر ولتاژ ضدمحرکه فاز خاموش بر جریانهای فازهـا در اینـورتر تحلیل می شود. بمنظور رفع این مشکلات از الگوریتم کنترل مستقیم جریان PWM استفاده می گـردد کـه در آن جریانهای فازهای Aو Bمستقلا کنترل می شوند. پس از آن بـا اسـتفاده از ایـده توابـع سـوئیچینگ، درایو موتور BLDC با اینورتر ۴سوئیچه مدلسازی شـده و مـدل بدسـت آمـده در محـیط Matlab/Simulink پیاده سازی می گردد .
در نهایت درایو موتور BLDC با اینورتر ۴ سوئیچه با استفاده از مدلسازی انجام گرفته، شبیه سازی شـده و عملکرد آن با درایو موتور BLDCبا اینورتر ۶ سوئیچه مقایسه می گردد. نتـایج شـبیه سـازیها نشـان مـی دهند که شباهت زیادی بین عملکرد این دو درایو وجود دارد. البته مشکلات جزیی از قبیل نوسانات گشـتاور نیز وجود دارد که با شبیه سازی این مطلب نشان داده مـی شـود و لازم سـت تـا بـا اسـتفاده از تکنیکهـای مناسب این نوسانات را تا حد ممکن کاهش داد.
موتور BLDCبدلیل انجام عمل کموتاسیون بصورت الکترونیکی، چه در کاربردهای سرعت ثابت و چـه در کاربردهای سرعت متغیر نیاز دائمی به مبدل توان )اینورتر( الکترونیک قدرت دارد و این نکته وجه تمـایز بین موتور BLDCو سایر موتورهای الکتریکی نظیر موتورهای ،DCالقایی و سنکرون است. با توجه بـه نـوع کاربرد، قابلیت اطمینان، هزینه ساخت، رفتار دینامیکی و سرعت پاسخ مورد نیاز، راندمان کلی درایو و تغذیه ورودی، آرایشهای مختلف برای مبدل توان درایو موتور BLDCپیشنهاد شده است